Differences in Student Mathematics Learning Achievement Based on Parenting Patterns of Parents of Students Class VIII SMP Negeri 3 Wundulako

Deti Sri Rahayu(1*), Sufri Mashuri(2), Diana Diana(3), Dian Ulfa Sari(4),

(1) Universitas Sembilanbelas November Kolaka
(2) Universitas Sembilanbelas November Kolaka
(3) Universitas Sembilanbelas November Kolaka
(4) Universitas Sembilanbelas November Kolaka
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study was to determine: To determine students' learning achievement in mathematics based on parenting styles of students at SMP Negeri 3 Wundulako and to find out the difference in students' learning achievement in mathematics based on parenting styles at SMP Negeri 3 Wundulako. The population in this study were all students of class VIII SMP Negeri 3 Wundulako, totaling 47 students divided into 2 classes, namely VIII A and VIII. This study uses descriptive quantitative research, where the researchers used descriptive methods with quantitative approaches. The results showed that: Differences in students' learning achievement in mathematics based on parenting styles of class VIII students at SMP Negeri 3 Wundulako.

Keywords


mathematics; learning achievement; parenting style

Full Text:

PDF

References


Achadi, Muh. W. (2018). Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Al Ghazali, 1(2), 152–167.

Aprizal, Umar, S., & Usman, A. (2016). Pengembangan Model Elaborasi Untuk Kecakapan Text Writing Melalui Audio Visual Pada Pelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Pembelajaran Prospektif, 1(2), 32–40.

Budiarti, A., Handhika, J., & Kartikawati, S. (2017). Pengaruh Model Discovery Learning Dengan Pendekatan Scientific Berbasis E-Book Pada Materi Rangkaian Induktor Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jupiter (Jurnal Pendidikan Teknik Elektro), 2(2), 21. https://doi.org/10.25273/jupiter.v2i2.1795

Chotimah, L. N., Ani, H. M., & Widodo, J. (2018). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 11(2), 120. https://doi.org/10.19184/jpe.v11i2.6457

Farman, Chairuddin, & Hali, F. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Student Teams Achievement Division (STAD) Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Himpunan Siswa Kelas VII1 SMP Negeri 15 Kendari. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 6(2), 10.

Farman, F., Arbain, A., & Hali, F. (2021). Learning Style Preferences Based on Class and Gender. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(1), 164–172. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i1.368

Febianti, Y. N., & Joharudin, M. (2018). Faktor-Faktor Ekstern Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Mahasiswa. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(2), 76. https://doi.org/10.33603/ejpe.v5i2.246

Fuadiah, N. F. (2016). Miskonsepsi sebagai Hambatan Belajar Siswa dalam Memahami Matematika. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 7(2), 87–92.

Hidajat, D. (2018). Analisis Kesulitan Dalam Penyelesaian Permasalahan Ruang Dimensi Dua. Jurnal Pendidikan Matematika (KUDUS), 1(1). https://doi.org/10.21043/jpm.v1i1.4452

Lestari, E. (2013). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua dengan Prestasi Belajar Siswa Konsentrasi Patiseri SMK Negeri 1 Sewon Bantu Yogyakartl. Skripsi: Fakultas Teknik pendidikan teknik Boga dan Busana Yogyakarta.

Novitasari, E. F. (2016). Pola Asuh Orang Tua Di Dalam Aktivitas Bermain Anak. Prosiding Seminar Dan Lokakarya Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Jakarta, 172–177.

Nurhandita, N., Marniati, M., & Farman, F. (2021). Analisis Kepercayaan Diri Siswa dalam Pemahaman Konsep Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Faktor : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2), 202–212. https://doi.org/10.30998/fjik.v8i2.9845

Pratiwi, N. K. (2017). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tua, Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Smk Kesehatan Di Kota Tangerang. Pujangga, 1(2), 31. https://doi.org/10.47313/pujangga.v1i2.320

Rahmawati, D., Harini, & Ariyanto, J. (2018). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa kelas VII SMPN 16 Surakarta Tahun Ajaran 2017/2018. BISE: Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi, 4(1), 1–15.

Sakir, M. (2016). Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 12(1), 103. https://doi.org/10.21154/cendekia.v12i1.370

Sari, P. P., Sumardi, S., & Mulyadi, S. (2020). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 157–170. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27206

Setrianus, & Padang, N. S. (2017). Analisis Pemenuhan Lembaga Pendidikan Sekolah Dasar Di Distrik Mimika Baru Kabupaten Mimika. Jurnal Kritis, I(2), 1–13.

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. PT Rineka Cipta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif, dan R&D. Alfabeta,CV.

Wahy, H. (2012). Keluarga Sebagai Basis Pendidikan Pertama Dan Utama. Jurnal Ilmiah Didaktika, 12(2), 245–258. https://doi.org/10.22373/jid.v12i2.451




DOI: https://doi.org/10.31327/jme.v6i1.1553

Article Metrics

Abstract view : 434 times
PDF - 221 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Deti Sri Rahayu, Sufri Mashuri, Diana, Dian Ulfa Sari


INDEXING DATABASE